A Novak Djokovic-brand
a szponzoroktól a vállalkozásokig

100 ATP-címmel, 24 Grand Slam-győzelemmel és egy olimpiai aranyéremmel Novak Djokovic a tenisz egyik legnagyobb alakja. Pályafutása során a pályán elért bevételei megközelítik a 200 millió dollárt – messze megelőzve minden más játékost. A pályán kívül a Novak Djokovic-brand a világ egyik legpiacképesebb márkája, aminek köszönhetően számos nagy márkával kötött partnerséget, sőt, egyesekbe be is fektetett. Ezek a befektetések csak hozzáadódnak az évek során indított sok üzleti vállalkozásához.
Mely on-court rekordok és off-court jellemzők járulnak hozzá Djokovic márkájának értékéhez? Kik szponzorálják a szerbet? És mely vállalkozásokba fektetett be?
Djokovic rekordjai
A legtöbb, világelsőkén eltöltött hét
2011. július 4-én a 24 éves Djokovic először került a világranglista élére. Azóta 428 hetet töltött ezen a pozíción – ezzel a legtöbb hetet töltötte a világelsők élén a férfi egyes játékosok közül. Ez egy rendkívüli teljesítmény, mivel 118 héttel többet töltött a ranglista élén, mint az örökranglista második helyén álló Roger Federer (310). A női rekordot Steffi Graf tartja 377 héttel.
2014 és 2016 között Djokovic 122 egymást követő héten keresztül vezette a rangsort, ami a negyedik leghosszabb időszak a férfiak között. Összességében 10 különböző időszakban volt világelső, és nyolc szezont fejezett be az év végén a rangsor élén.
A 2025-ös genfi ATP-torna megnyerésével Djokovic megszerezte a 100. ATP-tornagyőzelmét, ezzel már csak kilenc cím választja el Jimmy Connors 109 győzelmes rekordjától. Eddigi ATP-döntőinek 70 százalékát nyerte meg, amivel egyenlő Rafael Nadallal, és megelőzi Federert és Connors-t (mindkettő 66 százalék).
A legtöbb ATP-tornagyőzelem:
Jimmy Connors – 109
Roger Federer – 103
Novak Djokovic – 100
Career Grand Slam és Career Golden Masters 24 Grand Slam-győzelmével Djokovic tartja a rekordot. Ebbe beletartozik a 10 győzelmével szintén rekordnak számító Australian Open. Mind a négy major tornát legalább háromszor megnyerte, ezzel egyike annak a négy férfinak, aki egynél többször is teljesítette a Career Grand Slamet. Miután 2016-ban megnyerte a Roland Garrost, Djokovic egyszerre birtokolta mind a négy Grand Slam-címet, ezzel egyike annak a két játékosnak (a másik Rod Laver), aki ezt elérte.
A pályafutása során elért ATP Finals-győzelmekkel (hét alkalommal) és olimpiai aranyéremmel a Career Golden Slam és a Career Super Slam tulajdonosa.
Djokovic az egyetlen egyes játékos, aki a Career Golden Masterst is teljesítette, mivel mind a kilenc (aktív) ATP Masters 1000 címet megnyerte. Mindegyik versenyt legalább kétszer nyerte meg. 40 Masters 1000-es címmel – beleértve a hét párizsi Masters-t – megelőzi Nadalt (36) és Federert (28).
Mennyi pénzdíjat keresett Djokovic?
Djokovic több pénzdíjat keresett, mint bármely más teniszező. 2025 augusztusáig közel 189 millió dollárt keresett győzelmeivel, megelőzve Rafael Nadalt (135 millió dollár) és Roger Federert (131 millió dollár).
Az aktív ATP-játékosokhoz képest Djokovic legalább 3,5-szer többet keresett. A második legtöbbet kereső aktív játékos Alexander Zverev, közel 54 millió dollárral. Carlos Alcaraz, Daniil Medvedev és Jannik Sinner megközelítik az 50 millió dolláros határt.
2011 és 2016 között Djokovic minden évben legalább 12 millió dollárt keresett pénzdíjból. A 2015-ös volt a legjövedelmezőbb szezonja, ekkor 21,1 millió dollárt keresett pénzdíjban. 2016 júniusában ő lett az első teniszező a sportág történetében, aki átlépte a 100 millió dolláros pénzdíjhatárt.
Mennyit keresett Djokovic a szponzori szerződésekből?
Djokovic pályán kívüli bevételei az évek során Djokovic a pályán kívüli bevételek tekintetében az egyik legjobban fizetett teniszező, és ez már egy ideje így van. A Forbes becslése szerint 2024-ben (augusztusig) körülbelül 25 millió dollárt keresett olyan forrásokból, mint a szponzori szerződések, megjelenések, licencdíjak és emléktárgyak. Ezzel a második helyen állt a spanyol Carlos Alcaraz mögött, aki állítólag 32 millió dollárt keresett.
2015 és 2024 között Djokovic becslések szerint 277 millió dollárt keresett pályán kívüli forrásokból. Ebből a legmagasabb összeg 2016-ban volt, 34 millió dollárral.
Általában a teniszjátékosok között Djokovic a pályán és azon kívül is a legjobban keresők között volt. Azonban 2023-at kivéve soha nem volt a legmagasabb a pályán kívüli bevétele. 2018-ban például Djokovic a negyedik helyen állt. Federer (65 millió dollár), Kei Nishikori (33 millió dollár) és Nadal (27 millió dollár) is többet keresett nála.
Djokovic szponzorai Nem meglepő, hogy Djokovic jelentős összegeket keres szponzori szerződésekből, mivel sok márka lát értéket abban, hogy együttműködjön vele. Amellett, hogy minden idők egyik legjobb játékosa, a profizmusa, valamint az egészség és a wellness iránti elkötelezettsége olyan tulajdonságok, amelyekkel a márkák azonosulni akarnak. Utóbbit különösen néhány újabb partnerségében használják marketingüzenetként.
#NovakDjokovic #tenisz #szponzorok #üzlet #GrandSlam #ATP #Head #Lacoste #Asics #Hublot #Waterdrop #Aman #QatarAirways #Jelenkovic #SILA #FamilySport #NovakDjokovicFoundation #teniszcsillag #sportmarketing #franchise #vállalkozás #befektetés #rekordok #sport #teniszező #világelső
Djokovicot a következő vállalatok szponzorálják (mióta): – Head (2001) – Lacoste (2017) – Asics (2018) – Hublot (2021) – Waterdrop (2023) – Aman (2024) – Qatar Airways (2024) – Joe & the Juice (2025)
Head
A Head ütőgyártó márka van a legrégebben a fedélzeten, Djokovic 2001 óta játszik a márkával. Az évek során gyakran szerepelt a cég reklámjaiban – többek között a korábbi WTA-játékos, Maria Sharapova oldalán is – és marketingtevékenységeiben. Mint például a "Next Novak" kampányban, amelyben a Head a következő fiatal tehetséget kereste, akit szponzorálhat, ahogy korábban Djokovics esetében is tették.
Lacoste
Djokovic 2017 óta visel Lacoste ruhákat, miután a Uniqloval kötött ötéves szerződése lejárt. 2021-ben a francia márka 2025-ig meghosszabbította a partnerséget, és jelenleg egy újabb hosszabbításról tárgyalnak. A Lacoste elindított egy Novak Djokovic kollekciót, amely a pályára szánt (verseny) és a rajongói darabokat is tartalmazza. A legtöbb ruhadarabon szerepel a személyes logója. A francia márka több Novak Djokovic teniszpályát is épített világszerte, egy 2025 májusában nyílt meg Belgrádban.
Asics
Az Asics 2018 januárja óta Djokovic lábbeliszponzora. A japán sportruházati cég az Adidas helyébe lépett, amelyet a szerb hosszú ideig viselt a pályán. Az Asics azonnal piacra dobta Novak saját cipőjét: a GEL-RESOLUTION NOVAK-ot.
Hublot
2021-ben Djokovic partnerséget kötött a svájci Hublot óragyártóval. Egy évvel azután, hogy korábbi szerződése a Seikóval (2014-2020) véget ért. A partnerség eredményeként 2024-ben piacra dobták a Big Bang Unico-t. A limitált kiadású, könnyű óra a 2023-as, Djokovic által használt Head ütők és Lacoste ruhák darabjait is tartalmazza, valamint a személyes logója is szerepel rajta.
Aman és Qatar Airways
Djokovic néhány, a pályán kívüli partnere az egészség és a wellness iránti elkötelezettségét emeli ki. Ilyen a hospitality-vállalat, az Aman is. Miután Djokovic 2024-ben globális nagykövet lett, bevezettek egy általa összeállított méregtelenítő programot különböző világszerte található Aman-szállodákban. A Qatar Airways – amely 2024-ben csatlakozott – pedig Djokovic wellness-tanácsadói szerepét emeli ki. Mind az Aman, mind a Qatar Airways szponzorként szerepel a mezek ujján.
Waterdrop és Joe & the Juice
Más partnerségek túlmutatnak a nagyköveti szerepen, Djokovic ezekbe a vállalatokba is befektetett. Ez a helyzet a Waterdrop – egy mikroitalokat gyártó cég, amely az elmúlt években jelentősen befektetett a teniszbe – és a dán Joe & the Juice kávézó- és juice bár hálózattal is.
Más partnerek
Az évek során Djokovic számos különböző céggel működött együtt. Többek között bankokkal (ANZ), szoftvercégekkel (Ultimate Software) és autógyártókkal (Peugeot). 2021-ben Djokovic szerződést kötött a Lemero tintapatron-gyártóval és a Raiffeisen Bank International (RBI)-jal is. Az előbbi a bevételének 10 százalékát a Djokovic alapítványának ajánlotta fel. Az RBI és közép- és kelet-európai leányvállalatainak márkanagyköveteként pedig támogatta Djokovic (korábbi) belgrádi teniszakadémiáját.
Pályán kívül: Djokovic vállalkozásai és befektetései
SILA
A Joe & the Juice és a Waterdrop csak kettő azok közül a cégek közül, amelyekbe Djokovic az évek során befektetett. A hírek szerint Djokovic hét számjegyű összeget fektetett be az osztrák mikroitalokat gyártó cégbe. A partnerség részeként a Waterdrop elindította a SILA kollekciót. A SILA Djokovic egyik legújabb vállalkozása, amely tudományosan megalapozott étrendkiegészítőket kínál sportolóknak. A termékek fejlesztése több mint tíz évig tartott, és hét évnyi kutatás és több mint 300 tudományos értékelés támasztja alá.
Biotech cég és Le Mans
A hírek szerint 2020-ban Djokovic 80 százalékos részesedést vásárolt a dán QuantBioRes biotechnológiai cégben. A COVID-19 járvány csúcspontján a vállalat célja a vírus elleni hatékony kezelés megtalálása volt. 2025 augusztusában pedig bejelentették, hogy Djokovic befektetett a francia Le Mans fociklubba. Ez a befektetés a Latin-Amerikai sportbefektetési cég, az OutField révén valósult meg, amelyben a korábbi Formula-1-es pilóták, Felipe Massa és Kevin Magnussen is részt vesznek.
Novak Djokovic Alapítvány
2007-ben Djokovic és felesége, Jelena megalapították a Novak Djokovic Alapítványt azzal a küldetéssel, hogy a korai gyermekfejlesztésbe való hosszú távú befektetések révén megváltoztassák a világot. 2025 augusztusáig az alapítvány 16 millió dollárt fektetett be projektekbe. Ennek keretében 73 óvodát építettek, 9470 szülőt támogattak, 2237 pedagógust képeztek ki, és több mint 55 ezer gyermeken segítettek.
Family Sport
A családja is szorosan részt vesz az üzleti vállalkozásaiban. 2005-ben a Djokovic család megalapította a Family Sport nevű céget, amely cateringre és sportesemények szervezésére fókuszál. Többek között a Szerb Open – egy ATP World Tour 250-es salakpályás verseny – megszervezésével is ők foglalkoztak.
Novak Café & Restaurant
A Family Sport a belgrádi Novak Café & Restaurantban is érdekelt. Az éttermet mindenféle teniszrelikvia és a korábbi világelső fotói díszítik. Egy életnagyságú szobor is található benne, amely Djokovicot agyagharcosként ábrázolja.
Korábbi vállalkozások
Mint minden befektető és vállalkozó, Djokovic egyes üzleti vállalkozásai kevésbé voltak sikeresek, vagy sikeresen lezárultak, illetve új formában folytatódtak. Ilyen például az Eqvita nevű vegán és gluténmentes étterem, amelyet a teniszező Monte Carlóban – ahol lakik – nyitott 2016-ban, és a hírek szerint 2019-ben zárt be. Djokovic elindított egy Djokolife nevű gluténmentes élelmiszer-termékcsaládot is. A nagyszabású milánói bemutatóval egybekötött termékek Novak életmódját tükrözték, és többek között a Decathlon is árulta őket. A Novak Teniszközpont földjét és létesítményeit pedig 2023-ban visszaszolgáltatták Belgrád városának. Tíz évvel azután, hogy Novak és felesége elkezdte felügyelni és irányítani a helyet. Emellett Djokovic 2011 és 2020 között UNICEF-nagykövet volt. Először az UNICEF Szerbia nagyköveteként, később pedig globális jószolgálati nagykövetként.
Még sok van hátra…
Pályán kívüli vállalkozásaival Djokovic visszaad a közösségnek és változást hoz – akár a gyermekoktatásba való befektetésein, akár az egészség és a wellness iránti elkötelezettségén és tudásán keresztül. Ezt még évekig folytathatja. Egyelőre azonban továbbra is a világ legjobbjai ellen versenyez a pályán a címekért. Rekordjait figyelembe véve pedig valószínű, hogy még többet is hozzátesz ezekhez, mielőtt szögre akasztaná az ütőt.
